Email: caoi.ir@post.com Telegram ID: @caoiran

news

 

 

طرح “موزه حواس پنجگانه ” از ایران به طراحی آرزو زارع دار با راهنمایی بهزاد اتابکی‌ توانسته است در بخش دانشجویی در شاخه معماری برنده دوره نهم جایزه بین المللی طراحی در کشور آمریکا گردد. در دوره نهم از مسابقه IDA به نقل از برگزارکنندگان این مسابقه، داوران افتخاری IDA بیش از هزار پروژه ی ارسال شده توسط معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی، مد و گرافیک را از ۵۲ کشور مختلف را بررسی کردند. پس از تصمیم نهایی هیئت داوران، به طراحان حرفه ای و نوظهور به علت دستاوردشان در طراحی، خلاقیت، قابل استفاده بودن و نوآوری، پاداش تعلق گرفت؛ همچنین طرح برندگان در کتاب جایزه طراحی بین المللی انتشار می یابد و جایزه IDA به برندگانی که عنوان طراح سال را دریافت کرده اند، در مراسم رسمی دوسالانه ی جایزه طراحی بین المللی در لس آنجلس، آمریکا اهدا خواهد شد. شایان ذکر است که در تمامی بخش های شاخه ی معماری، دو طرح موفق به کسب عنوان طراح سال شده اند که عنوان “معماری سال” مربوط به طرح “استادیوم ملی سنگاپور” از گروه آروپ انگلستان شده است و عنوان “پدیده ی نوظهور معماری سال” به طرح “موزه حواس پنجگانه ” از ایران به طراحی آرزو زارع دار با راهنمایی بهزاد اتابکی، اختصاص یافته است.
وب سایت مسابقه

برندگان نهمین دوره جایزه بین المللی طراحی IDA
داوران The International Design Awards (IDA)، سرانجام برندگان نهمین دوره جایزه طراحی را به شرح زیر انتخاب کردند:

پروژه “موزه حواس پنجگانه” از ایران (در بخش دانشجویی)
طراحی معماری: آرزو زارع دار
استاد راهنما: بهزاد اتابکی

برنده ۳ عنوان طلا و موفق به کسب عنوان “EMERGING ARCHITECTURE OF YEAR” از سوی داوران این مسابقه شده است؛
– عنوان طلا در بخش معماری کانسپچوال
– عنوان طلا در بخش معماری فضاهای نمایشگاهی و پاویون ها
– عنوان طلای سوم نیز به عنوان تقدیر به این پروژه تعلق گرفته است.

موزه حواس پنجگانه
در طراحی موزه حواس پنجگانه که در سال 1392 برای زمینی واقع در منطقه 22 تهران پیشنهاد داده شده بود، با توجه به معضل تمرکز بیشتر معماران معاصر بر حس بینایی، سعی شده به تمام حواس در چهارچوب معماری پرداخته شود چرا که تمام حواس چه خودآگاه یا ناخودآگاه بر درک انسان از فضا تاثیر می گذارند؛ آن را خاطره انگیز می سازند و به فضایی تبدیل می کنند که  با پنج حس از آن یاد می شود؛ بدین منظور این موزه از پنج گالری اصلی تشکیل شده که به ترتیب به حواس بویایی، لامسه، چشایی، شنوایی و در نهایت بینایی که به عنوان پیچیده ترین حس از آن یاد می گردد، پرداخته می شود.

در این پنج گالری که متشکل از نمایشگاه های مفهومی دائمی و فصلی بازی با حواس پنجگانه می باشد، برخورد درست با حواس را متذکر می شود و سعی دارد با تمرین اشراف بر حواس و باز کشف آنها و آموزش حضور در لحظه و پذیرش تمرکز، انسان را به شناخت خود راهنمایی کند و امکان ایجاد درکی فراتر از آثار، به نسبت موزه های سنتی را میسر سازد. وجود فضاهای مکث در میان گالری ها برای تجمع و بحث بر سر حقیقت، فضاهای آموزش تعاملی و تلاش برای یافتن مسیرهای اصلی، موجب ایجاد پیوستگی روحی میان کاربران با یکدیگر و وجود فضاهای نیمه مستقل مانند کافی شاپ بر دریاچه، رستوران، مرکز یادگیری علوم برای کودکان با استفاده از حواس پنجگانه و آمفی تئاتر، موجب پیوستگی روحی میان کاربران و معماری می شود.