Persian
نام ورکشاپ: درنگ
آدرس: شیراز، باغ عفبف آباد
دفتر معماری: دفتر معماری اشعری و همکاران
معماران: امیر حسین اشعری
تیم طراحی: زهرا جعفری، امیر ایراندوست حقیقی
تاریخ: اردیبهشت 1396
مساحت ساخته شده: 16 مترمربع
نورپردازی: محمدحسین نورزاد
تیم اجرایی: سعید جمالی، سحر قرایی، مریم دارابی، احسان شبانی، سارا زحمت کش فرد شیرازی، اصغر گرامی و ایوب هاشمی (سازه فلزی)
طراحی سه بعدی: مصطفی یکترزاده
گرافیست: مریم پورهاشمی، آیدا بازوبندی
کارفرما: سازمان نظام مهندسي شيراز ( مسابقه گذر قوام الدين شيرازي ) .
مصالح: آجر، آینه، ورقه فلزی، قوطی فلزی
عکاس: امیرعلی غفاری، امیرحسن اشعری، احسان شبانی، مصطفی یکترزاده
مطالعات: الناز امینی خانیمنی، محمد موذنی
"درنگ"
درنگ، پاسخ ما بود برای مسابقه ای که در کنار یکی از مهمترین باغات شیراز، باغ عفیف آباد بود.
"درنگ" همان حس ماجراجویانه ی کودکانه ایست که سال هاست تجربه نکرده ایم و در دنیای امروزی ما "درنگ" سعی می کند احیا کننده ی حواسی باشد که از آنها غافل بوده ایم. لمس بافت آجر؛ شنیدن صدای برخورد قدم هایمان با ورق فلزی، و مشاهده ی همین آسمانی که هرروز بی درنگ از زیر آن عبور میکنیم بی آنکه لحظه ای سرمان را بالا بگیریم و نگاهی به آسمان بیاندازیم. شنیدن صدای آب "فواره های موجود در سایت".
درنگ از بیرون مکعبی است که حجم آجری معلقی را در دل خود نگاه داشته و همین برای بر انگیختن حس کنجکاوی و ماجراجویی کافیست. با گذر از دیواره آجری ورودی به فضایی بسته و تاریک میرسیم که جز صدای ورقه های آهنی زیر پای خود صدایی را نمی شنویم و تنها با لمس بافت آجر به جلو حرکت می کنیم که این اتفاق برانگیختن و تشدید حواس شنوایی و لامسه مان را منجر می شود که به دنبال تنها راهنمایمان که بافت آجر است به جلو حرکت می کنیم، در حالی که چشمانمان پیوسته در حرکت است تا شاید اثری از نور و بازشدگی بیابد. آینه ها و انعکاس نور در آن ها، رفته رفته نمایان می شوند و به آرامی ما را متوجه یک اتفاق می کنند/خبر از یک اتفاق می دهند. نور اندکی نمایان می شود و در یک آن چشمه ی نور خیره کننده ای از بالا، فضا را روشن می سازد. در یک لحظه با چرخشی خود را زیر آسمان می یابیم که توسط آینه ها قاب شده و مرز بین ما، خودمان، و دنیای بیرون را شکل می دهد. برای انتخاب مکان ساخت پاویون تلاش شد تا جای ممکن پروژه به درخت ، حوض و فواره نزدیک باشد تا علاوه بر سایه اندازی و انعکاس برگ درختان در پاویون، از شنیده شدن صدای آب حوض نیز بهره مند شویم.
با توجه به اینکه حداکثر فضای مجاز مسابقه 4×4×4 متر مکعب می باشد، تلاش بر این بود تا تمام ایده هایمان را در همین فضای ارائه شده بگنجانیم و استاندارد و قوانین مسابقه را رعایت کنیم. به همین دلیل از یک حجم مکعب فلزی 4×4×4 متر مکعبی استفاده کردیم تا ایده خود را در آن به اجرا در آوریم. ایجاد یک گره ی حرکتی و سیرکولاسیون سبب شد که به طراحی حجمی منحنی درون سازه مکعب بیاندیشیم. از مرتفع سازی دایره به استوانه و از استوانه به مخروط رسیدیم، چرا که تفاوت شعاع حجم مخروط باعث ایجاد تنوع فضایی بین کف و سقف شده و موجب توجه بیشتر افراد به سمت بالا می شود.
برای بر انگیختن هر چه بیشتر حس کنجکاوی در افراد، دور تا دور مخروط مرکزی را که درون سازه ی مکعب شکل قرار گرفته بود را توسط ورقه های فلزی پوشاندیم. سپس با استفاده از تغییر مصالح و اجرای دیواره ای آجری که بازدید کننده را به داخل حجم دعوت می کند، فضای ورود و خروج را تعریف کردیم. برای جلوگیری از جرم خیزی در فضای شهری و افزایش امنیت، 80 سانتیمتر از قسمت زیرین مخروط را حذف نموده تا حرکت افراد در حجم توسط ناظرین از بیرون دیده شود و همین امر باعث شد تا حجم مخروطی شکل به صورت معلق در بیاید و طراحی سازه نیز به چالشی جدید تبدیل شود.
آجر های به کار رفته در پاویون همگی به دو نیم تقسیم شده اند و توسط تسمه های طراحی شده، کنار هم قرار گرفته اند. مصالح به کار رفته در بخش داخلی حجم مخروطی، آجرهای برش خورده و آینه می باشند که آینه ها به صورت افزایشی، از پایین تا بالای حجم ادامه پیدا کرده اند. در آخر نیز برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و همچنین تاریک سازی پاویون با استفاده از ورقه های فلزی سقف پاویون را پوشاندیم و تنها حفره ای برای مخروط مرکزی باقی گذاشتیم که موجب افزایش هرچه بیشتر توجه و تمرکز بازدیدکنندگان به سمت آسمان شود. برای شب نیز نورپردازی برای پاویون قرار دادیم تا بازدیدکنندگان "در شب نیز بانورپردازی ،بازی نور و بافت" را نظاره گر باشند.
English
Name: The Pause
Location: Afif-abad Garden, Shiraz, Iran
Architecture firm: AshariArchitects [→]
Architects: Amir Hossein Ashari
Area: 16 sqm
Date: April 2017
Type: pavilion
Lighting: Mohammad Hossein Norzad
Executive team: Saeid Jamali, Sahar Gharaei, Maryam Darabi, Ehsan Shabani, Sara Zahmatkesh Fard Shirazi, Asghar Gerami & Ayoub Hashemi (Metal Structure)
3D render: Mostafa Yektarzadeh
Graphic: Maryam Pourhashemi, Aida Bazoubandi
Photographers: AmirAli Ghaffari, Amirhossein Ashari, Ehsan Shabani, Mostafa Yektarzadeh
Research: Elnaz Amini, Mohammad Moazeni
Budget: 7,724 USD
Client: Shiraz Engineering Organization
THE PAUSE
Our response to the challenging architectural installation competition near one of the most important historic gardens “Afif Abad Garden” in Shiraz, Iran was PAUSE.
PAUSE is the childish adventure feeling and inspiration that we have not experienced since so many years ago. PAUSE tries to revive the feelings that we have been ignored. Feeling of brick texture tactile; hearing the sound of our steps on the metal sheets, looking at the sky which we pass under of it every single day without any attention to it, not even trying to pause and enjoy watching it. Listening to the “water features located at the site”. PAUSE from the exterior is a cube that holds a suspended brick volume and this is adequate enough to incite the adventure and curiosity senses.
By passing the brick wall entrance, we reach a dark closed space which can’t hear anything except the sound of metal sheets under our steps and continue our journey by only touching the brick textures. This concludes inciting and emphasizing our auditory and tactile senses which leads to follow our only possible guide that is the brick texture to move forward while our eyes are constantly searching to find a light beam or an opening. The mirrors and the light reflections gradually inform us about an occurrence that is about to happen. A little light beam is reveled and suddenly a stunning source of light from above lighten the space. We find ourselves under the sky which is framed and surrounded with mirrors and define the border between us and the environment.
To choose the construction site from the existing options, the effort was on finding a space near the trees and the water feature. This causes not only benefiting the shadow and reflecting of the tree leaves in the pavilion but also having the benefit of listening to the water feature sound.
As to respect the maximum allowed space which is 4m X 4m X 4m, the effort was on implementing our concept in the exact defined space. Therefore we came to conclusion to being with a 4m X 4m X 4m metal cube. Creating a movement knot in circulation of the space led us to being and initiate a circular volume designated in a cubic volume. By extruding the circle to create cylinder and from cylinder to cone to create difference volume radiuses in order to achieve the spatial diversity between the floor and ceiling and as a result draw attention of people to above.
In order to incite people’s curiosity sense, we covered all around the interior cone inside the cube structure with metal sheets. Afterwards the entrance/exit space was defined by changing the material and creating a brick wall that invite the visitors. To prevent crime and increase the safety, 80 cm at the bottom part of the cone is omitted to supervise the people movement which led us to suspend the cone and that ended up as an interesting challenge of structure for us.
All of the bricks that are used in the pavilion are cut in half and installed with the designed straps. The material that are used in the interior part of the cone are the cut out bricks and mirrors. The mirrors’ density increases as you move your eyes toward the upper part of cone. Finally, to prevent the direct sun light and control the light the ceiling is covered by metal sheets. A hole has been cut out from the ceiling in order to push everyone focus to the above space.
A delicate lighting is also implemented for the visitor to enjoy the light festival at night.