Workshops
Persian
نام: دیوار یادمانی سوره وال
آدرس: دانشکده معماری دانشگاه سوره، تهران
معماران: مجید آقازاده، سامان رجول، دنا خاکسار، کاوه رضایی
دانشجویان: احمد باغبانی، عطیه قلمبران، نگار جمشیدیان، فرزانه امیری، فاطمه مهری دهنو، پریسا معمار، داریوش خدایی، بابک کفایی عظیمی، رومینا اوغازیان، طاهره فرهنگ، نادیا رضایی، زهرا حیدری، غزال ترکمندی، رویا قاسمی، نرگس گلچین
تاریخ: ۱۳۹۸
مساحت: ۱۶ مترمربع
نوع: کارگاه دانشجویی
سازه: رامین تهرانی
مدیر اجرایی: مسعود سلیمانی
گرافيست: دنا خاکسار، مجید آقازاده
مصالح: ورق آهن به ضخامت ۲ میلیمتر
كارفرما: دانشگاه سوره
عکاسان: محمدمهدی یزدان پور
بودجه: ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
ایده کلی سوره وال با هدف بازآفرینی هنر تاریخی و ترکیب آن با تکنولوژی دیجیتالی امروزی شکل گرفت. فرضیه آغاز پژوهش بر پایه تعامل لایه ها تشکیل شد. لایه اول؛ لایه ای تاریخی که ماهیتش هنر اصیل مقرنس ایرانی و بیانگر تاریخ غنی معماری ایران باشد و لایه دوم؛ استفاده از تکنولوژیهای امروز معماری دیجیتالی که تعامل معمارانه دو حوزه متضاد زمانی باشد.
کلیت اصلی پروسه طراحی؛ پیوند تعاملی مسالمت آمیز لایه های متضاد تاریخی و دیجیتال همچون هنر مقرنس، شمسه و انواع واحد گره چینی (همچون لوز، ترنج و...) با یکدیگر بود که مورفولوژی دیجیتالی دو لایه با بهره گیری از الگوریتم ها در پلتفرم دیجیتالی گرسهاپر؛ شامل الگوریتمهای تکاملی (Evolutionary Algorithms) برای رسیدن به پاسخ های بهینه فرم کلی دیوار و الگوریتم های جذاب (Attractive Algorithms) برای شکل گیری آینه ها صورت گرفت. در عین این که دیوار تضاد آگاهانه فرمی و متریالی به لحاظ زمانی با بستر داشته اما بجهت برقراری تعامل و همخوانی با بستر و بافت پیرامون؛ علاوه بر بازآفرینی امروزی مقرنس، از رنگ اصیل ایرانی فیروزه با الهام از ترکیب بندی رنگی گنبد سلطانیه و دشت اطرافش استفاده شده که کنتراست و تضاد رنگی فیروزه ای-خاکی با یکدیگر دارند.
روش ساخت پروژه تکنیک های برش لیزر، فولدینگ و جوش کاری می باشد. اجزای دیوار شامل ۳۴۰ قطعه فلزی غیر همسان با ۵۵۲ (اتصال) زاویه خم متفاوت به یکدیگر متصل شده اند.