Persian
نام: مسجد و میدان (پلازا) گلشهر کرج
آدرس: کرج
دفتر معماری: استودیو صفار
معمار: احمد صفار
تیم طراحی: مرضیه استعدادی، نوید شکروی، بهار مصباح، نیلوفر اوجی، غزاله عیدی، نیلوفر ذاکر وفایی، الهه آذرخش
طراحی منظر: احمد صفار
تاریخ: اردیبهشت ۱۳۹۷
مساحت زمین: ۲۲۱۶۰ مترمربع
مساحت پروژه: ۴۵۰۰ مترمربع
نوع: مذهبی، فرهنگی
مشاور سازه: پدرام زرپاک
مشاور تاسیسات الکتریکی: کامران نراقی پور
مشاور تاسیسات مکانیکی: پدرام احمدی
ماکت: مرتضی نیکفطرت
متریال: آجر، بتن
کارفرما: بنیاد حاجی ترخانی
جوایز: رتبه سوم مسابقه ی مسجد و پلازای گلهشر کرج
طراحی این مسجد برای انسان و فرهنگی است که ریشه در تاریخ دارد و به مرور نیاز هایش با گذشت زمان تغییر یافته و نیازمند فضایی از جنس و زمانه خویش است. با این سوال شروع کردیم که آیا میتوان معاصر بود و به ریشه ها، فرهنگ، تاریخ و بستر نیز توجه کرد؟ و آیا میشود برای رسیدن به مدرنیزاسیون تاریخ و فرهنگ یک ملت را نادیده گرفت؟
۱) توجه به اصول و سیر تکاملی معماری ایران بالاخص سیر تکاملی مساجد ایرانی
۲) درون مایه و هویت نشات گرفته از ویژگی های فرهنگی، اقلیمتی و جغرافیایی منطقه در خلق اثر
۳) بهره گیری از الگوی حیاط مرکزی در معماری و باغ ایرانی
۴) کوشش درجهت معماری با هویت در معماری و شهرسازی معاصر
۵) توجه به دیدگاه منظه گرایی در طراحی به عنوان چیزی که نسبتاً تغییر ناپذیر است و به عنوان روندی که حداقل امروزی و مستعد پرورش
۶) توجه به حواس پنج گانه و معاصر بودن با توجه به ریشه ها ، فرهنگ، تاریخ و بستر (پدیدارشناسی + منظقه گرایی)
۷) توجه به اصل توسعه پایدار و پایداری اجتماعی و افزایش تعاملات شهری بین مردم ، شهرو معماری
۸) باز خوانی تعریف مسجد به عنوان فضای عبادت و بازشناسی کارکرد ها و عملکرد های آن (معاصر)
۹) استفاده از دو اصل درون گرایی و برون گرایی و استفاده از بام به عنوان فضایی تعاملی با منطقه (نظرگاه)
۱۰) طراحی بر اساس دید انسانی و ایجاد دید های مختلف و افزایش کیفیت ارتباط
۱۱) تقویت فضاهای باز جمعی با تآکید بر تراکم و پیوستگی فضاها ، پیاده مداری و کاهش حرکت سواره
۱۲) حداقل گرایی و پرهیز از بیهودگی، رعایت اصول سادگی و پرهیز از تجملات و تزیینات اضافی
۱۳) بهره گیری از کهن الگوها و اصل وحدت در کثرت و نظم در بی نظم
۱۴) توجه به ویژگی های فضایی در معماری ایران و حس ماندگاری و تعلق
۱۵) طراحی فضا به مشابه یک فیلم کوتاه و اهمیت به کادر شناسی و سکانس های حرکتی (طراحی بر اساس دید انسانی)
۱۶) قابلیت اجتماع پذیری و میزان تعامل اجتماعی مابین افراد در فضا درجهت توسعه پایداری اجتماعی
۱۷) توجه به افق گرایی و آسمانه شهری در شهرهای تاریخی ایران
۱۸) توجه به اهمیت محور و فضای تجمع در پلازای های تاریخی ایران در طراحی
۱۹) محوریت و دسترسی، محرمیت، هم زیستی با طبیعت در باغ ایرانی
۲۰) ایجاد فضای شهری (پلازا) زنده و پویا و مشارکت مردم در امور شهر
۲۱) ایجاد فرصتی برای تعامل و دیالوگ میان شهروندان است و خلق فضاهای پاتوق
۲۲) ارزش گذاری بر حداقل مصرف انرژی + نماد گرایی
۲۳) رعایت و تاثیر پذیری هندسه فضایی شبستان و سازماندهی ساختمان مسجد بر محوریت قبله
۲۴) مصالح ارزان و قابل دسترس با در نظر گرفتن مبانی توسعه پایدار
English
Name: Golshahr Mosque and Plaza
Location: Karaj, Iran
Architecture firm: Saffar Studio
Architects: Ahmad Saffar
Design team: Marzieh Estedadi, Navid Shokravi, Bahar Mesbah,Niloofar Oji, Ghazaleh Eydi, Niloofar Zaker Vafaei, Elaheh Azarakhsh
Date of design: 2018
Site area: 22.160 sqm
Project area: 4500 sqm
Type: Religious, Cultural
Structure: Pedram Zarpak
Mechanical: Pedram Ahmadi
Electrical: Kamran Naraghipour
Client: Hajitarkhani Foundation
Award: 3rd place in Golshahr Mosque & plaza competition
This masque is for the human and culture that have roots in the history and through the time their need can change and now they need some spaces that fit into their needs.
Is it possible for a contemporary Architecture to pay attention to the culture and history and the landscape of the area? Can we ignore the history and the culture of that area to reach the modernity?
1) Paying attention to the process of emerging the masques and specially Iranian masques.
2) Using the cultural and continental and geographical characteristic of the area.
3) Using central courtyard that is used in Iranian architecture and Persian Garden.
4) Trying to design a building that focuses on architecture characteristic and urbanism.
5) Paying attention to scenic view orientation as something that is unchangeable.
6) Paying attention to five senses and making a contemporary architecture according to culture and history and landscape of that area(phenomenology/regionalism).
7) Paying attention to sustainable development and society sustainability and increasing interactions between people in the society.
8) Revival of masque definition as a place for praying and recognizing it′s operation (contemporary architecture).
9) Being introvert and extrovert at the same time and using the roof as a public space that has interaction with it′s environment.
10) Designing according to the human view and making different view points and increasing the quality of human relationship.
11) Increasing the open public spaces with the focus on it′s density and continuity, focusing on the pedestrian way and decreasing the vehicle in that area .
12) Minimalism and avoiding the idleness and decoration.
13) Using the archetypes and the “Unity In Diversity” theory and the “Order In Chaos” theory.
14) Paying attention to characteristic of space in Iranian architecture and the sense of belonging.
15) Designing the space like the short film and the belonging sense.
16) Sociability and the interactions of people in the space for sustainable development.
17) Paying attention to horizontal orientation in historical cities.
18) Paying attention to the axes and public spaces in historical plaza.
19) Accessibility , confidentiality , living with the nature in Persian garden.
20) Designing a public space (plaza) that is alive and the people have interaction in it.
21) Making a situation for the people in city to have interaction with each other.
22) The least use of energy and symbolism.
23) Using the geometry of Shabestan and organizing the building with the focus on it′s Mehrab.
24) Using cheap material and the accessibility of them according to sustainable development.