Workshops
Light On, Light Off | چراغ روشن، چراغ خاموش
Persian
چراغ روشن، چراغ خاموش
برگزار کننده: ابژه دیزاین پلتفرم [←]
مسئول برگزارکننده: الناز طهرانی
نمایشگاه گردانان: الناز طهرانی، لورنزو پالمری
تاریخ برگزاری: 17 الی 24 شهریور ماه 1396
مکان: تهران، فرهنگسرای نیاوران، گالری شماره یک
حامی مالی: شرکت نورسافرم
حامی رسانه ای: رسانه معماری معاصر ایران
ابژه دومین نمایشگاه خود را تحت عنوان “Light on, Light off" از تاریخ 17 شهریور تا 24 شهریور در فرهنگسرای نیاوران، گالری شماره 1 با حضور طراحان، معماران، مجسمه سازان وهنرمندان برگزار کرد. شيوه ادراک حسی انسان ارتباط مستقیمی با خصوصيات نوری آن فضا دارد. تجربههای انساني از زندگي همگی نشات گرفته از نوريست كه به محیط زندگي هويت مي بخشد. معماری بعنوان هنري براي خلق فضايي جديد مستثني از اين امر نبوده بگونهاي كه نور فضا معماري، شي و هم ناظر را در بر ميگيرد و سبب تجربهاي جديد از فضايي آشنا ميگردد. نور و متريال بگونهاي جدا ناشدني به يكديگر وابستهاند و زمينه را براي درك متقابل هر يك فراهم ميآورند در اين ميان ديزاين شايد يكي از راههاي ارتباط ميان اين دو را فراهم ميآورد.
نور ادراک بين شي، فضا و ماده را شكل میدهد با حواس انسانی ارتباطی متقابل برقرار مينمايد نور نیرویی شگرف و رمز آلود است که همواره زمينه حيرت فلاسفه و هنرمندان را رقم زده است. شيوه ادراک حسي انسان ارتباط مستقیمی با خصوصيات نوري آن فضا دارد. هدف ابژه معرفي محصولات برخاسته از فرهنگهاي بومي در بازارهاي جهانيست و در اين ميان «مس» متريالي است كه همواره در ادوار گوناگون به شيوه هايي متفاوت بكار گرفته شده و تاريخ گذشته ايران را به عصر جديد متصل مينمايد. مس قابلیت انتقال پیامهای پیچیده را داراست و انعطاف پذيری اين ماده به هنرمندان اجازه داده است تا با بهرهگیری از پتانسیلهای آن آثاري شگرف را پديد آورند. در این نمایشگاه هدف ابژه ساخت شی ای كاربردی و هنری از مس است كه جدا از توليد نور و ساختاری جذاب، فضا را نيز تحت تاثير قرار دهد.
...
طراحان: هومن بالازاده و سارا حسينيان اميرى (معمار)
مشاور نور: شركت فاد
سازنده كارهاى مس: شركت استيل و برنز طلايه
نام اثر: چراغ کینِتیک
این چراغ ترکیبی از دو سطح با ماهیت متفاوت، شامل یک سطح نورانی تخت و یک سطح فولد شده می باشد که این سطح فولد شده ، خود از ترکیب پی وی سی شفاف و ورق مس ساخته شده است. ایده طراحی این چراغ بر پایۀ تنظیم میزان نوردهی به فضا بر اساس جابجایی و تغییر شکل صفحه فولد شدۀ مسی از طریق مگنتهاییکه در دو سوی صفحۀ نور به این منظور تعبیه شده می باشد. باین ترتیب عالوه بر آنکه کاربر می تواند شکل ظاهری چراغ را در دو حالت خاموش و روشن تغییر دهد، هندسه صفحه فولد شده نیز از حالت دو بعدی به حالت سه بعدی قابل تغییر است و بر این اساس کیفیات مختلف نوری و بصری قابل تجربه خواهد بود.
...
طراحان: علیرضا تغابنی و سپیده صراف زاده (معمار)
همکار طراحی: محمد کاهیدی
ساخت: محمد مردی، علی ملکی
ما به این فکر کردیم که چگونه چراغ میتواند یک بافت باشد; بافتی بازیگوش، متحرک و زاینده بافتی که میتواند از هر گوشه ای حرکت کرده، رشد کند وبه جایی دیگر برسد.مثلا از کف شروع شود به دیوار برسدوکنجی را بپوشاند. در این جا چراغ از مرز چراغ بودن خود گذشته می تواند سطحی باشد که فضایی را در زیر خود تعریف می کند، می تواند مثل کندو توده ای باشد که در برگیرندگی دارد و فضا تعریف می کند. سعی شد این بافت از سلول هایی با ژن هایی تشکیل شود که در عین جهت دار بودن قابلیت اتصالی ارگانیک با سلول های اطراف را داشته باشد. تضاد بین درون وبیرون هر کدام از سلول ها با تغییر متریال ایجاد شد،مثل دانه ای که درونشان زنده تر و شاداب تر از بیرونشان است، مس در درون دانه ها قرار گرفت و پوسته سفید خنثی در بیرونش. این مجموعه می تواند در ترکیبات متنوع کوچک 2 و 3 تایی تا مجموعه ای بزرگ و خوشه ای در ترکیبات زیادی تولید شود.
...
طراح: صادق تیرافکن
نام اثر: حجله
سال ساخت: 2002
متریال: فلز و شیشه
...
طراح: سیاوش جرایدی (هنرمند ،مجسمه ساز)
نام اثر: هنجار
رخت زيباي تساوي را میدرم.
قانون عريان میشود...
تزیینیها بر تن عريانش آويزان
و نور در قفس ...
عجب حادثهای!
جز اين در ذهنمان نبود:
مگر میتوان گريخت؟
مگر روزنهای هست به بيرون قفس؟
مگر میتوان "بايدي"را نشنيد؟
مگر میتوان نَـ ساخت و نَـ ستود؟
اما من، رخت زيباي تساوي را دريدم!
اکنون پرسش اینست که هنجار بافتهی کیست؟ بندیست بر لگام گسیختگی بشر یا سدیست بر سیلاب اندیشه؟ زنجیرواره-ی بایدها و نبایدها که نسلها را به بند کشانیده، بستریست برای رشد یا دامیست برای تکرار؟ سکویی است برای سکاندارِ اوج یا حصاریست گرد پروازِ مرغِ فکر؟
سکوت باید کرد یا دریدنِ زنجیر، بایستی است چون رسالت رُسل؟ چونان ابراهیم که بیوقفه برکار شکستن است. شاید برونسپاریِ اندیشه، مسیریست بس دلپذیرتر از تحملِ رنج ازنو دانستن...
اما من میدانم... زنجیرها دریدنی و درخشش اثیری اسیر در هنجار دیدنیست.
...
طراح: بهمن چگنی (هنرمند)
نام اثر: آناهیتا
متریال: ورق آکرلیک شفاف, ورق مولتی استایل مس, نور
در ایران باستان مانند سایر تمدن های کهن جهان، اولین پیکره هایی که ساخته شد, تندیس های کوچک گلین از زنان بارداربود، آنها بازتابی از اعتقاد بنیادین پرستش باروری و طبیعت بودند. آناهیتا الهه بارندگی , رویش و زایندگی بود, که به اراده و تدبیرش باران فرو می آمد، رودها به جریان می آمدند، گیاهان می روییدند و حیوانات و انسانها زاد و ولد می کردند. این اثر مانند قطعه ای شکسته شده از یک تندیس غول پیکر الهه باروریست.این شکستگی جایگاه آناهیتا را دچار تغییر می کند.
...
طراح: شروین حسینی (معمار)
نور مهمترين عامل در ستايش و فهم ما از فضاست، اين بار نور وسيله اي براي درك فضايي كه به واسط آن ادراك ميشود نيست، خود نور به عنوان موضوع مورد طراحي و چگونگي نمايان شدن آن بهانه اي براي نگاه ابژكتيو به نور شده است. استفاده از مس با خاصيت شكل پذيري زياد و توانايي ايجاد نور از طريق رسانش امكان همنيشيني فرم و معني را توأمان در طراحي ابژكت روشنايي فراهم نموده، این چراغ حاصل ترکیب مس و شیشه است. لایههای مس و شیشه که نور حاصل از چراغهای کوچک را به اطراف می تابانند در کنار هم حجمی نرم پدید آورده که به نوعی شکل تکامل یافتهای از نقشهای سنتی ایرانی را تداعی میکند. برای سر هم کردن این چراغ از هیچ گونه چسب یا جوش استفاده نشده و لایههای شیشه و مس در دو نقطه یکی در بالا و یکی در پایه با دو پیم مسی و مهره به هم دوخته و مهار شدهاند. منبع تغذیه در پایه قرار دارد و جریان ضعیف برق را از راه لایهی مس به مولدهای نور ال ئی دی میرساند.
...
طراح: محمد خاوریان (معمار)
ساخت: محمد مردی
زیبایی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنایی است وگرنه در تاریکی،زیبایی مفهومی ندارد..نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث میشود که زیبایی به چشم آید و رنگ و سایر زیباییهای شی جلوه کند. بنابراین بحث نور و پرداختن به آن میتواند در مباحث زیبایی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد . از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت، هنرمعماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص میدهد. نور و هندسه دو آیتم بسیار مهم در شکل دهی فضا هستند و هدف ما برای طراحی این آبجکت نمایش یکی از اتمسفرهای نوری و فضایی معماری ایرانی به بیانی امروزی و همسو با موضوع در نظر گرفته شد.
...
طراح: بهروز دارش (هنرمند مجسمه ساز)
عنوان اثر: یادمان برای میدان ولی عصر
ابعاد: 100.100.20 سانتیمتر (مقیاس 20/1)
متریال: آهن، شیشه و نور
تاریخ طرح اثر: 1395
"یادمان برای میدان ولی عصر" اثری است تداعی کننده حضور ولی عصر در لایتناهی زمان ،مکان و نور که معمارانه مجسمه سازانه و متکی به نور ساخته و پرداخته شده است. اثر واقعی به ارتفاع 20 متر متر پوشیده از شیشه های رفلکس متکی به آرماتور و کابل های نازک و ذرات نور اجرا خواهد شد. اثر در روز به صورت ساختمان واره است از شیشه های شفاف و در هنگام شب بصورت ذرات کوچک نوری که در فضای تاریک پراکنده می باشند. این اثر که در ارتباط با محیط اطراف و فضای ارائه شده طراحی شده است و به ترتیبی منعکس کننده خیالات و تصورات انسان در مورد ولی عصر می باشد.
...
طراح: علی ذوالفقاری (معمار)
دستیار طراحی: پگاه حیدری
دستیار ساخت: مجید کاظم پور
عنوان اثر: سما
روند طراحی این چراغ برگرفته از آنالیز هندسه رقص سما می باشد. وقار ، خلوص و سادگی مفاهیم اصلی هستند که سما را توصیف می کنند. طبیعت سما با خطوط منحنی ارگانیک و مینیمال در هم تنیده است. تمام آن پیچش ها، خم ها و تبدیلات ترجمه ای انتزاعی از بلوغ فرم هستند. این خطوط اطلاعات بسیار زیادی در بر دارند که با مطالعه جزییات آن ها به دست می آید. بوجود آوردن یک هندسه انتزاعی بر اساس اصول به دست آمده از آنالیز رقص سما مهمترین چالش طراحی این محصول بوده است. علاوه بر تناسبات بدن انسان یک عنصر واحد به محصول اضافه شده تا خوانایی آن را افزایش دهد.
از آنجا که فلز و بتن زوج های خوبی در کنار هم بوده اند، می توانند هنر را به خالص ترین شکل ممکن به نمایش دربیاورند. در نتیجه یک تکنیک مبتنی بر قالب گیری برای ساخت قسمت پایینی فرم ابداع شد، با توجه به اینکه فرا منحنی قسمت پایین از طرق ریخته گری مس انجام شده است، قسمت فوقانی اثر از خم کاری ورق مس با پرداخت مات همراه با شکافی که نور را به بیرون می کشاند ساخته شده است. کل محصول یک چراغ دکوراتیو ایستاده با ابعاد ۹۰*۳۰*۹ سانتی متر می باشد.
...
طراح: آناهیتا رضااله (معمار)
طرح این لايتينگ اينستاليشن مينيمال متشكل از يك صفحه مسى با تورفتگى در ميانه است، چين و چروك لبه هاى كنارى نظر بيننده را به خاصيت شكل پذيرى آسان مس كه استفاده از آن در هنر و صنعت قدمتى ديرينه دارد جلب مى كند. وجود آب از يك سو تاكيدى بر ثبات در عين ناهمگونى ظرف دارد و از سوى ديگر توانايى دستكارى نور انتخابى را با ايجاد شكست در آن داراست. نور خطى و یک سویه قرمز رنگ از يك منبع نورى كوچك تقريبا ناپيدا تابانده مى شود تا بيننده را به جست و جو براى يافتنش وادارد و از آن رو برگزيده شده كه در تضاد با انحناهاى ظرف و آب است، اگرچه كه در زاويه اى خاص در تماس با ظرف و آب انحنا بر مى دارد و در تماس با چين و چروك ها چندسويه مى شود تا احساس و ادراک بیننده را به بازی بگیرد.
...
طراح: فرشید شیوا (هنرمند نقاش)
نام اثر: بوطیقا در سیاه
...
طراح: امین صادقی (هنرمند معمار و پژوهشگر مقیم لندن)
نام اثر: شمع دان هشتی
طرح و ساخت: امین صادقی 1396
هدف اصلی این طرح، ایجاد سایه و نور متحرک و تلفیق آن با فرم هندسی شمعدانها با جنسی از مس است. سایه ای با طرح و شکلی آشنا. هر هشتی نوری خاص از الگوهای هندسی تولید میکند. با کنار هم گذاشتن این هشتی ها، این نور و سایه ها با هم ترکیب شده و فرمی نو پدید می آورند. نه تنها ترکیب شمعدانها بلکه نور و سایه متحرک آنها نیز یاد آور نقوش اسلامی-ایرانی است. این طرح برگرفته از خاطره سقا خانه است. جنس شمعدان هشتی از مس می باشد.هر شمعدان پس از برش, با دست خم وفرم داده شده و در نهایت پولیش شده است. شمعدان هشتی در 9 نسخه محدود (به علاوه یک نسخه متعلق به هنرمند) تولید شده ودارای امضا و شماره می باشد.
...
طراحان: آسیا صمیمی و نیما فردی (طراحان صنعتی مقیم میلان)
نام اثر: چراغ لاله
ایده اصلی خلق چراغ لاله، برمحور تعادل، دستاویز قراردادن آن و باهدف به چالش کشیدن چهارچوبهای این مفهوم در حیطه هنرهای تجسمی شکل گرفته است. دستیابی به سیاقی که علیرغم عدم پیروی از قوانین فیزیکی، تمامی عناصر آن به تعادلی مطلق و کامل می رسند، تعادلی در عدم تعادل. باوجودی که این اثر از دو بخش کاملا مجزا ساخته شده است، حس پایداری، توازن و به طور شاخص یکپارچگی را به مخاطب القا می کند.
فرم لاله نشأت گرفته از چراغها و شمعدان های سنتی ایرانی با همین نام می باشد. این اثر با الگوبرداری از فرمهای هندسی ساده شده چراغهای لاله عباسی، تصویری مینیمال و مدرن را به نمایش می گذارد. پایه چراغ از جنس سیمان و بخش فوقانی آن از جنس مس می باشد. در ساخت اجزاء به ترتیب از تکنیکهای قالب گیری و خم کاری فلز استفاده می شود. در تزیینات فوقانی، از تکنیک سنتی مشبک کاری بر روی فلز بهره گیری شده است.
...
طراح: امین صدرایی طباطبایی (هنرمند :مجسمه ساز)
توجه من، به عنوان light on و light off بوده. این ایده برای من به وجود امد که در وضعیت light off یا خاموش اثر کامل باشد و چیزی کم نداشته باشد. تکمیل باشد، بصورت یک مجسمه و در وضعیت light on یا روشن ،نور در حجم مداخله نموده و در راستای تحقق ایده های ان ،تاکید مضاعفی بر مرزها داشته باشد. بر این اساس نورهای خطی تبیین کننده لبه های بیرونی حجم نموده و خط نور در ساختار چهارتایی(چهار طاقی)حجم، نقش افرینی می نماید. سوژه نهایتا یک موجودیت دوگانه همسو به وجود اورده که در هر نقشی از این دوگانگی،به غایت کامل می باشد.
...
طراحان: امین صدرایی طباطبایی و سروش بهارزاده (معمار)
در این اثر جهان همچون زندانی فریبا فرض شده است، تا آن زمان که درونش مجهول و مبهم باشد، رباینده و اغواگر است وآن سان که ژرفای وجود آن بر ملا گردد و روشنی ذهن صورت پذیرد، پلیدی و تیرگی آن فوران خواهد زد، و این مهم محقق نخواهد گشت مگر با روشنایی ضمیر و انتشار نور.
...
طراحان: الناز طهرانی و رضا سیف الهی (معمار)
ساخت: رضا سیف الهی، محمد مردی
منشا خلق این آبجکت را میتوان مسیری دانست که برای ایجاد امکان ظهور کارکرد در به کارگیری از متریال مس به عنوان روشنایی پیموده است. به وجود آوردن بستری برای تجربه ای متفاوت از رفتار این متریال در تعامل با هندسه و تکنیک ، فرصتی بود برای ابراز خصوصیت های زیبایی شناسانه مس در محیط داخلی. هندسه دایره ای شکل ضمن سادگی بصری در فرم این امکان را به وجود آورد که با نگاهی دوباره به تکنیک خم کاری فلزات به عنوان روشی رایج و قدیمی، خاصیت انعکاسی نور در برخورد با بدنه مقعر شکل ، نمایش محیط اطراف توسط بخش محدب شکل و انتقال حرارت ذاتی مس، تجربه ای جدید از نور مصنوعی در محیط را به مخاطب القا كند.
...
طراح: مریم غلامی (معمار وهنرمند: مجسمه ساز)
درخت بود و خدا بود و خدا که نور بود...
کوه بود و رخساره ی مسین رو به خورشید تو بود و نور بود و نور بود...
نبودنت چنان حجم سنگینی بود گویی بتن و آهن و سیمان...
برگرد...
باش...
نور باش به تنهایی خاکستری ام ...
...
طراح: عادله فرزین (هنرمند مجسمه ساز)
روزگار غريبي است نازنين...
دلت را مى پويند مبادا شعله اى در آن نهان باشد...
آنكه بر در مى كوبد شباهنگام...
به كشتن چراغ آمده است...
نور را در پستوى خانه نهان بايد كرد...
عشق را در پستوى خانه نهان بايد كرد...
شوق را در پستوى خانه نهان بايد كرد...
برگزيده اى از شعر، "روزگار غريبی است نازنين"، شاعر احمد شاملو
...
طراح: فیروز فیروز (معمار)
نام اثر: ناز
همکاران طراحی: بهاره کمالی،علی شیخ عباسی
سازنده: آقای پژوهان باقری
شیوه طراحی من همیشه در راستای حل مسائل بوده است. ایده اولیه این چراغ در سال 1986 در نیویورک به همراه همکارم مهندس ناصر اهری شکل گرفت. بدنه مسی به دو صورت دست ساز و با برش صنعتی به نمایش درآمده. "ناز" ایده ای لطیف و رمانتیک است.
...
طراحان: سهیل قندیلی و همکاران (استودیو ری)
نام اثر: اوفا*
پرداختن به تأثیر حضور شئ بر فضا تکیهای ناگزیر دارد بر مهارت معمار در خلق ارزش افزودة فضایی. در اینجا ایجاد یک موقعیت غیرمنتظره و تحریک رفتار طبیعی ماده در معرض نور، در جایگاه مسئلة طراحی قرار گرفتهاست. برای از نو بناکردن ادراکی از مادّه و نور، "غیبت" بنیان این تجربة فضایی است؛ قرارگیری درحالت تعلیق، از"اوفــــــــا" روزنهای منعطف، پاسخگو و زنده ساختهاست. امکان تحرّک بافت نورانی نقشبسته بر سطح با بهچالشکشیدن دیوار، این محدودکنندهترین عنصر ساختاری معماری، تلاشی است برای انبساط و افزودنِ بُعدی جدید به فضا. استقبال از بافت یکتای ساختِدست مسگر و جداییناپذیری صنعتگر از فرایند تولید اثر، تلاشی است در جهت کمک به زمینة احیای کارگاههای مسگری به عنوان یک سازة فرهنگی پایدار معاصر.
*نام آوایی که در لحظه ای غیرمنتظره، به طور ناخودآگاه از دهان شخص جاری میشود. "اوفــــــــا" بیش از آنکه بیانگر شادی، ترس، غبطه یا ... باشد از سر حیرت است؛خیرگیِ ناخودآگاه بدن در رویارویی با پدیدهای که روشنایی را به گوشهای از اعماق ذهن میتاباند. "اوفــــــــا"معمولاً سکوتی لذتبخش و گاه طولانی را در پی دارد.
...
طراحان: بهارک کشانی (معمار) و محمدحسین غفاری (طراح گرافیک و مجسمه ساز)
ﻣﯽ داﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﻓﻀﺎ و اﺟﺴﺎم را ﺑﺎ ﻧﻮر ﻣﯽ ﺗﻮان درك ﻧﻤﻮد، ﻓﻀﺎ و اﺟﺴﺎم در ﻣﻌﺮض ﻧﻮرﻫﺎي ﻣﺘﻔﺎوت، ﺧﺼﻠﺖ ﻫﺎي ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از ﺧﻮد ﺑﺮوز ﻣﯽ دﻫﻨﺪ و ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻧﻮر در ﻓﻀﺎ و در ﻣﻘﺎﺑﻞ اﺟﺴـﺎم ﯾﺎ ﻣﺼـﺎﻟﺢ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﻢ درك ﻫﺎي ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺟﺎي اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺼﺎﻟﺢ را در ﻣﻌﺮض ﻧﻮر ﻗﺮار دﻫﯿﻢ، ﻧﻮر را در ﻣﻌﺮض “: داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ. ﻟﺬا ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﻦ ﺑﻮدﯾﻢ ﮐﻪ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻗﺮار دﻫﯿﻢ.” ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ اﯾﻦ اﻣﺮ دو ﭼﺎﻟﺶ در ﭘﯿﺶ رو داﺷﺘﯿﻢ ﭼﺎﻟﺶ ﻧﺨﺴـﺖ؛ ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻣﺎن ﻧﯿﺎز داﺷﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﻧﻮر ﺟﺴـﻤﯿﺖ ﺑﺪﻫﯿﻢ، ﻧﻮر را در ﻣﻨﺼـﻪ ﻇﻬﻮر ﺑﮕﺬارﯾﻢ، در ﯾﮏ ﺷﻔﺎف و ﺗﺎﺑﻨﺪه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﺑﺪون ، ﻟﺤﻈﻪ ﻧﻮر را ﻣﻨﺒﺴـﻂ ﮐﻨﯿﻢ. ﻟﺬا ﺳﻌﯽ ﮐﺮدﯾﻢ ﺑﺎ ﺣﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻓﺮم، ﯾﮏ ﺟﺴـﻢ ﻣﻨﻮر دﯾﺪن ﻣﻨﺒﻊ ﻧﻮر، ﻧﻮر را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺣﺠﻢ ﻧﻮراﻧﯽ ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ، اﻧﮕﺎري ﻧﻮر ﺟﺴﻤﯿﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. و ﭼﺎﻟﺶ دوم اﯾﻨﮑﻪ وﻗﺘﯽ ﻣﺼـــــﺎﻟﺢ ﻓﺮﺿﯽ (ﮐﻪ در اﯾﻨﺠﺎ ﻣﺲ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ )، در ﻋﺒﻮر از اﯾﻦ ﻧﻮر، ﺣﺠﻢ ﻧﻮراﻧﯽ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻣﯽ دﻫﺪ؟ ﻣﺘﻼﺷﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﯾﺎ ذوب ﻣﯿﺸﻮد ﯾﺎ رﺷﺘﻪ رﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد؟
...
طراحان: نیما کیوانی و سینا کیوانی (معمار)
اسپانسر و مجری ساخت: شرکت پارس آرای کوهستان
ساخت قطعه بتنی: شرکت صدر استون
معماری به معنای تجسم بخشیدن روح مکان و وظیفه معمار خلق مکان های معنادار است که به واسطه آن انسان را در باشیدن و توجه به وجود خویش یاری کند. هدف از طراحی تعریف جمله مذکور است. ابتدایی ترین ارتباط انسان با معماری، خانه است و انسان نیازمند سکونت؛ در اینجا عدد 4 در اشاره به عناصر چهارگانه طبیعت که شکل دهنده انسان و هستی است در ترکیب و تعداد خانه ها استفاده شده و نور که در فرهنگ ایرانی نشانی از خود مقدس است در هسته این خانه ها قرار گرفته، دوران مکعبهای نور در جهت چرخش گردونه مهر و راستای کمپوزیسیون حرکت کل این خانه ها به سوی بالا و راست نشانی از تعالی است و این تعالی باعث فرو ریختن قاب بتنی پیرامون شده که نشانی از شکست اندیشه معماری مدرن فرمگرا بدون در نظر گرفتن روح مکان و وجود حقیقی انسان دارد.
...
طراح: آرش مظفری (معمار )
دانی چه بود آدم خاکی خیام
فانوس خیالی و چراغی در وی
...
طراحان: حمید ناصر خاکی و بنفشه درویش (معمار)
عنوان: نهنگ
"نهنگ" پروژه ای است در جهت نقد نسبت میان سوژه و آبژه و این نسبت دیالکتیکی را در فرآیند طراحی یک شیئ نوربخش از درون یک موضوع روشنگر یافته است. جهان معاصر سرشار از دیالکتیک هایی است که از بدو تولید اندیشه تا به امروز، از افلاطون تا دریدا ما را احاطه کرده اند. معاصرترین آنها دیالکتیک روش مصرف از درون تکنولوژی های نوظهور در شیوه زندگی است که بارزترین شکل آن تقابل میان دو جهان IOS و Android است.
در حالی که IOS پلتفرمی بسته، همگون با تولیدات کمینه گراست، Android پلتفرمی باز، ناهمگون و با تولیدات بیشینه گرا می باشد. انتخاب فلش موبایل های IOS و Android برای روشن کردن فضا دست مایه ای است برای ورود به معاصرترین دیالکتیک انسان امروز. ترکیب نورهای حاصل از IOS و Android به جهانی میانی و بینابین اشاره می کند که آن را مدینه فاضله زندگی میدانیم. این ترکیب از انتخاب دوپوسته ای آبژه تا ساختار فیبوناچی فرم در این اثر دیده می شود. برای درک نهنگ چه پینوکیووار چه حضرت یونس وار باید به درون آن رفت و از درون به بیرون تابید.
...
طراح: محمدرضا یزدی (هنرمند مجسمه ساز )
ابعاد اثر: ۴۵.۴۵.۷۵ سانتیمتر
متریال: آهن
تاریخ ساخت: ۱۳۹۶
تجسم یک واقعه همواره از زوایای مختلف قابل بررسی است. گاهی برداشت ها از سوژه ای واحد چنان در دو سویه متناقض قرار می گیرند که تفسیر یک سویه آن نقض ماهیت واقعه است. همانطور که نور تصویری متفاوت از انعکاس ها و سایه ها را پدید می آورد زاویه نگرش ما نسبت به یک پدیده نیز تفسیری از آن را ایجاد می کند که همواره حامل نقیض خود است. این روند همواره بر روی جای جای زندگی ما سایه می افکند و افکار ما را در تلاطم خود قرار میدهد. چیزی که نشان داده میشود ولی دیده نمیشود و چیزی که دیده میشود ولی نشان داده نمیشود.
...
طراح: فرزانه وزیری تبار (هنرمند مجسمه ساز)
عنوان اثر: تا خوردگی ابعاد تنهایی
ابعاد: 160.55.62 سانتیمتر
متریال: آهن، مس، پلکسی و نور
تا خوردگی ابعاد تنهایی
گوشه، بهشتی است که نوید می دهد به سکون
و پنجره که خاموش می کند
بیرون ناکرانمند را
شی بی شیء و اندامت که تا خوردگیه ابعاد تنهایی است...
"تا خوردگی ابعاد تنهایی" اثری است که نمایانگر زندگی انسان خردورز امروزی در خلوت خویش است. دنیای متکثر امروز با تمام امکانات و زرق و برقش، هرچه بیشتر انسانها را تنها ساخته و آنها را در غار تنهایی خویش فرو برده است، خانه ها کوچک و کوچک تر می شوند و افق دید انسان در درون چاردیواری اتاقش کم بعد و کوتاه تر. گاهی نزدیک ترین دوستان انسان وسایل بی جانی هستند که در اتاق زندگی اش بهترین مصاحب او می شود و گویی برای التیام این انزوا به دامان آنها پناه می برد.
...
طراح: رضا نجفیان (معمار)
ReNa EntroCut
آزاد و رها در بی نظمی و آشوبی برآمده از عدم تعلق نقاط به جایگاهشان در فضا، که آنان را هر لحظه به آینده نزدیک و نزدیکتر می کند. اثر ReNa EntroCut تنها با یک المان (لوله های مسی) و با بهره گیری از منطق هندسی، سمفونی دلنشینی از تناقض هایی چون آشوب و ثبات، بی نظمی و خوانش هندسی را با بهره گیری از تکنیک های اجرایی خلاقانه به نمایش می گذارد. ایده انعطاف پذیر این اثر قابلیت تولید چراغ های نامحدودی با این منطق را دارا می باشد.
...
طراح: محمدرضا نیکبخت
نام اثر: براي صنعاء
اين كار به تخريب ميراث مذهبي و فرهنگي شهر صنعا به دليل جنگ اشاره دارد.