Email: caoi.ir@post.com Telegram ID: @caoiran

ورود

الیاس یاسی گبای

الیاس یاسی گبای الیاس یاسی گبای CAOI

الیاس (یاسی) گبّای در سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شد. وی پس از تحصیلات ابتدایی و فارغ التحصیلی از دبیرستان البرز تحصیلات معماری خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز کرد. الیاس گبای با عنوان رتبه اول از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به پاریس سفر کرد. پس از ۵ سال اقامت در پاریس، با درجه عالی از (Ecole National des beaux arts) ازدانشگاه پاریس فارغ التحصیل و با تیتر Architect D.P.L.G به ایران بازگشت.

ایشان پس از بازگشت يه ایران به مدت دو سال به عنوان ریاست دفتر معماری در وزارت آبادانی و مسکن مشغول به فعالیت بودند و به خاطر خدمات شایسته در این وزارتخانه از نخست وزیر وقت، نشان سپاس دریافت کرد. مهندس گبای پس از استعفا از کار دولتی دفتر معماری خود را به نام (ا- گبای) افتتاح نمود. درسال ۱۳۴۹ وی برنده اول مسابقه عمومی میدان هتل شاه عباس در اصفهان شد.

دو سال بعد ریاست شرکت مشاور دیگری را به نام (تاسما) بدست گرفت که از مشاوران سازمان برنامه بودند. مهندس گبای در سالهای اول انقلاب اسلامی به آمریکا مهاجرت کرد و پس از دریافت گواهینامه معماری دفتر شخصی خود را در شهر بورلی هیلز (کالیفرنیا) زیر نام Gabbay Architects تاسیس نمود. در سال ۱۹۸۶ (۱۳۶۵) برادر ایشان دکتر حمید گبای به او ملحق شد.

یاسی گبای در سالهای ۱۹۹۵ (۱۳۷۴) و ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) موفق به دریافت جایزه های بهترین طرح معماری از شهرداری بورلی هیلز گردید. دفتر معماری وی با شهرت و نام خوب هنوز فعال است. ایشان برای پروژه نوسازی و گسترش هتل شاه عباس اصفهان، نامزد دریافت جایزه معماری آقاخان در سال ۱۹۸۰ گردید.

خواندن 5849 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 16 خرداد 1400 01:42